שלשול אצל כלבים

שלשול אצל כלבים

זה לא נושא שמישהו אוהב לדון בו, אבל אם אתם בעלים של כלב, רוב הסיכויים שמצאתם את עצמכם מנקים שלולית חומה ומסריחה יותר ממה שהייתם רוצים לחשוב עליו.

שלשול הוא סבל נפוץ של כלבים והוא משתנה בתדירות, במשך ובעוצמה מכלב לכלב.

יתכן שלא תצליחו למנוע שלשולים לחלוטין, אך לדעת כמה שיותר אודות זה עשוי לעזור להגביל את מספר הפעמים שלכלב שלכם יש את הדבר הלא נעים הזה ולהפחית את משך הזמן בו  אתם מתמודדים עם שלשול אצל כלבים.

 

מערכת העיכול הכלבית 

ישנם הבדלים משמעותיים בין האופן שבו כלבים ואנשים מעכלים מזון.

צורת הלסת האנושית ואנזימי הרוק, למשל, מפרקים חתיכות מזון. לעומת זאת, לכלבים יש פיות ולסתות המיועדות לקריעת וריסוק המזון.  אנזימי הרוק שלהם נועדו בעיקר להרוג חיידקים, ולכן הם יכולים לאכול פריטים שישלחו את בני הלוויה האנושיים לבית החולים.

האוכל עובר במהירות במורד הוושט הכלבי ונכנס לקיבה בגושים, שם מתרחש עיכול רב. חומצות קיבה בכלבים חזקות פי שלוש מאלו של בני אדם, כך שהן יכולות לעכל אוכל די שלם. בנסיבות רגילות, זמן המעבר מהפה דרך המעי הדק והגדול צריך להיות מתחת ל -10 שעות, ובסופו יוצאת צואה יציבה ומעוצבת היטב.

 

שלשול אצל כלבים – 12 – הגורמים המובילים

 דברים רבים עלולים לשבש מערכת מאוזנת זו ולגרום לשלשול אצל כלבים או לעיתים רחוקות יותר לעצירות. כמה דברים, כמו לאכול יותר מדי דשא, אינם רציניים כלל. אחרים יכולים להיות סימן לבעיה מסכנת חיים, כמו אובייקט בלתי ניתן לעיכול (כמו סלע) המוטמן בבטן, או מחלה כמו סרטן.

ישנן סיבות רבות מדוע כלב עלול לפתח צואה רופפת, אך ניתן לייחס את רוב המקרים לאחד מבין 12 הטריגרים הבאים:

חוסר שיקול דעת תזונתי: לאכול יותר מדי, לאכול זבל או אוכל מקולקל. למעשה יש לזה שם בחוגים וטרינריים – "אשפה רעילה" או "מעי אשפה".

שינוי בתזונה: עשויים לחלוף מספר ימים עד שמערכת העיכול של הכלב תסתגל לחלבונים חדשים. לכן יצרני מזון לכלבים רבים ממליצים לך לעשות זאת בהדרגתיות כשאתם עוברים ממותג מזון אחד למשנהו.

חוסר סובלנות למזון

אלרגיות

טפילים: רוב אלה יגרמו למחלות אצל גורים או אצל מבוגרים עם מערכת חיסונית חלשה:

  • תולעים עגולות
  • תולעי קרס
  • תולעי שוט
  • קוקסידיה
  • ג'יארדיה

חומרים או צמחים רעילים

בליעת גוף זר בלתי ניתן לעיכול, כמו צעצוע או גרביים 

זיהומים עם נגיפים נפוצים כגון:

  • פרוווירוס
  • סיוד
  • נגיף קורונה

זיהומים חיידקיים, כמו סלמונלה

מחלות, כמו מחלת כליות וכבד, קוליטיס, מחלות מעי דלקתיות וסרטן

אנטיביוטיקה ותרופות אחרות

מתח או עצבנות רגשית

מה הצואה יכולה לספר לך על בריאות הכלב שלך

העקביות וצבע השלשול חושפים הרבה לגבי הגורם לבעיה ומה קורה אצל הכלב שלכם. שימו לב בזהירות רבה לצבע, לעקביות ולכל דבר אחר שעשוי לעזור כאשר אתם מתארים את הסימפטומים לווטרינר. במקרים רבים, השלשול יסתדר לאחר מספר ימים של טיפול בבית, אך מומלץ להתקשר לווטרינר אם הוא נמשך לתקופה ארוכה או שיש לו אחד מכמה סימנים העלולים להצביע על בעיה חמורה.

"קקי כלבים מושלם", הוא חום שוקולד, בצורת בולי עץ, קומפקטי וקל לסילוק. מומחים אומרים שזה צריך להרגיש כמו בצק עוגיות או פליי-דו כשלוחצים עליו. נפחים גדולים, עקביות דמוית פודינג או מימית, או סימני ריר (נראה כמו ג'לי), או פסי דם, אינם תקינים.

שימו לב לצבע הקקי

צבע יכול גם להצביע רבות על המתרחש בתוך המעיים של הכלב שלכם. חום שוקולד הוא נורמלי, בעוד שצבעים כמו כתום, ירוק או אפור עשויים לסמן בעיות עם איברים כמו כבד, כיס המרה או הלבלב.צבע זפת שחור הוא חמור מאוד ועשוי להצביע על דימום פנימי. אם אתם רואים זאת, פנו לווטרינר בהקדם האפשרי.

צבע, צורה ועקביות יעזרו לכם ולווטרינר שלכם להבין מה לא בסדר כאשר הכלב שלכם מקבל שלשולים. גורמים אלה יעזרו לווטרינר שלך לקבוע היכן מקור הבעיה לאורך מערכת העיכול של הכלב.

דרכים אחרות לפענוח קקי כלבים

להלן כמה חריגות נפוצות, בנוסף לצבע, ומה שכל אחד מהם יכול לומר לך מדוע הכלב שלכם משלשל:

  • כמויות קטנות עם מאמץ, כמה פעמים בשעה, שיש אנשים המכנים זאת "השפרצות", יכולות להיות סימן לדלקת במעי הגס.
  • שלוש או ארבע פעמים, עם נפח גדול, יכלות לרמז על הפרעה במעי הדק.
  • חפצים או צואה צבעונית בצורה מוזרה יכולה לומר לכם למה הכלב שלך נכנס. כמה צורות קטנות דמויות אורז לבן, למשל, עשויות לסמן נגע בתולעת סרט. דשא, עץ או חוט יכולים לומר לכם שהכלב שלכם אכל משהו שהוא לא יכול לעכל.
תרופות ביתיות לשלשול אצל כלבים

הרבה מאוד מקרים הם קלים, וניתן לטפל בהם בקלות. הכלב שלכם עשוי להגיב למשטר של טיפולים בסיסיים מאוד, כולל:

צום:הפסקת מזון למשך 12 עד 24 שעות,ומים בכמויות קטנות לעיתים קרובות, יכולים לנקות את הגורם להפרעה ולאפשר למערכת העיכול להשתקם. זה בדרך כלל קו ההתקפה הראשון לשלשולים. לפני שתחליטו על צום, ודאו שהכלב שלכם בריא מספיק כדי לסבול אותו. גורים וכלבים קשישים, למשל, זקוקים לחומרים מזינים. כמו כן, צום לא יכול להיות מתאים לכלבים קטנים, שאין להם עתודות פיזיות של בני דודים גדולים יותר.

שלשולים עלולים להוביל להתייבשות, לכן דאגו לתת לכלב שלכם גישה למים בכל עת. 

לאחר הצום, בדרך כלל יש להכניס מזון לאט.

מי אורז: הרתיחו אורז איכותי בהרבה מים, הסירו את הגרגרים והציעו לכלב את המרק הלבן והקרמי שנותר. 

אורז לבן

יוגורט, שיש בו חיידקים מועילים, יכול לעזור לכלבים אשר יכולים לסבול חלב ומוצרי חלב.

תפוחי אדמה מבושלים, ללא קליפה

גבינת קוטג

מקורות חלבונים רגילים כגון ביצה (מוכנה ללא חמאה או שמן) או עוף (ללא עור)

לצמחי מרפא, כמו שומר, יש תכונות מרגיעות במעיים

מזון לכלבים שנוצר במיוחד: יש יצרנים שמציעים מזונות שיכולים להרגיע בעיות בקיבה. 

תרופות ללא מרשם לבני אדם עשויות להיות יעילות גם לשלשולים בכלבים, אך יש לתת אותן בזהירות ועליכם לדבר עם הווטרינר לפני שתשתמשו בהן.

ייתכן ששיטות שעובדות עבור כלב אחד לא יעזרו לאחר, לכן ייתכן שתצטרכו לעשות ניסויים קטנים כדי למצוא את הנוסחה הנכונה. יכול להיות גם מועיל לרשום מה עובד ומה לא כדי שתדעו מה לעשות בפעם הבאה.

לאחר שתמצאו דיאטת התאוששות שתואמת את הכלב שלכם ולא גורמת להישנות, תוכלו להגדיל את המנות באטיות לאורך תקופה של ימים, ואז להתחיל להוסיף כמויות קטנות מהמזון הרגיל של הכלב שלכם, עד שהדברים חוזרים לנורמלי.

מתי ללכת לווטרינר?

הזמן הנכון לפנות לווטרינר תלוי מאוד במה שנורמלי עבור הכלב שלכם. לרוע המזל, כלבים מסוימים נוטים יותר להפרעות עיכול מאשר לאחרים, כך שעליכם להיות מודעים מאוד לדברים שאינם שגרתיים באופן פרטני.

יש, עם זאת, אמות מידה שיכולות להצביע על כך שעליכם לפחות להתייעץ עם הווטרינר שלכם:

תסמינים גופניים אחרים, כגון עייפות, חום, הקאות, חניכיים יבשות, דביקות או חיוורות, או חולשה;

שלשול שלא מפסיק למרות תרופות ביתיות שפעלו בעבר;

התייבשות;

משך זמן ארוך (יש אומרים כמה ימים, אחרים נותנים יותר זמן. הכל תלוי מה נורמלי לכלב שלכם).

שימוש בתרופות (כלב על אנטיביוטיקה, למשל);

מצבים קיימים, כגון גיל מתקדם, סוכרת, קושינג, סרטן או כל נושא רפואי, וכן

כשדברים פשוט לא נראים תקינים. אתם מכירים את הכלב שלכם, ורק אתם מכירים את הסימנים העדינים שמשהו לא בסדר. כבדו את האינסטינקטים שלכם ואם אתם חושבים שאתם זקוקים להדרכה וטרינרית, הרימו טלפון.